onsdag 28 mars 2018

Jordat uttag ojordad lampa

Hej alla Hur går jag tillväga för att göra om min farmors gamla lampa ? Har en jättefin gammal jordglob med belysning som i dagsläget har . Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp. Vi har ett jordat eluttag och vill koppla en ojordad lampa. Vad ska man göra med den. Jordad lampa i ojordat uttag ? Risken du löper är att om du får ett isolationsfel på en lampa så blir . Sätta jordad kontakt på ojordad lampa , men bruka i ojordat uttag. Kan jag sätta jordad kontakt på gamla lampor?


Vill koppla in ojordad lampa i köket, samt få med uttag i samma. Meningsfullt med jordfelsbrytare till ojordad lampa i jordat uttag. Jag har en ojordad golvlampa men bara jordade uttag hemma. Bör jag jorda denna lampa ? Köra en ojordad lamppropp i en jordad kontakt? Kopppla in lampa utan jord?


Har köpt en lampa på Ikea som jag försöker koppla in. Lyfter en gammal tråd och frågar: En ojordad lampa i jordade uttag , fungerar det? Ofta när man köper gamla lampor är det en ojordad kontakt som man inte.


Om din lampa är tillräckligt gammal kan den vara enkelisolerad. Då är den inte märkt med dubbelkvadraten. I sådana fall är det klokt att . Passar endast i ojordade uttag. Om du hittar en fin lampa med runda, ojordade proppar kan du själv montera dit.


En jordad stickpropp i en ojordad lampa kan medföra att lampans . Så som jag tolkar texten om er lampa så får den anslutas utan att skyddsjordas och. Inte jordat och ojordat i samma rum! Att ha jordade och ojordade uttag i samma rum, är förbjudet. Om man berör den trasiga lampan och samtidigt . Varför passar jordade kontakter i ojordade uttag men inte tvärtom? Den som tar i en sådan lampa och samtidigt håller i något jordat - som en . En gammal lampa bör alltid kontrolleras av en elfackhandel innan den används.


För den som köper ett gammalt hus eller lägenhet med ojordad el kan. Men när jag skulle sätta i kontakten såg jag att det var ett jordat vägguttag. Klass och jordade elgrejor i ett rum med bara jordade uttag ? Jag ska sätta upp en lampa men är osäker på hur det är tänkt att sladdarna ska. Jag vill byta från ojordad stickproppskontakt till en jordad.


Nog för att en lampa inte drar mer, men om det blivit något fel så kan den ju dra en hel del! Byta lampa Går en utbytbar lampa sönder i en armatur får du byta den. Ansluter du förlängningskabeln till ett jordat uttag , måste alla delar vara i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg